Digitální svět v knihovně
Celoroční projekt knihovny
Projekt Digitální svět v knihovně se zaměřil na média, internet a umělou inteligenci. Cílem projektu bylo rozšířit povědomí o aktuálních společenských a technologických tématech, podpořit vzdělávání, kritické myšlení a zájem o literaturu napříč generacemi.
Projekt je finančně podpořen Ministerstvem kultury ČR (Knihovna 21. století).
Na jaře 2024 byly uspořádány tři přednášky s názvem „Děti a internet – aplikace a literatura pro bezpečné chování dětí na internetu“, vedené lektorkou Mgr. Danielou Kasalovou, která se zabývá problematikou kyberbezpečnosti. Tyto přednášky měly za cíl zlepšit povědomí o bezpečném chování na internetu a upozornit na potenciální rizika spojená s jeho užíváním.
Workshop „Jak se vyznat v médiích?“ byl realizován formou tří samostatných lekcí zaměřených na práci s informacemi pro žáky ZŠ. Workshop vedla novinářka, pedagožka a bývalá tisková mluvčí města Humpolce, Mgr. Aneta Slavíková, která využívá metody kritického myšlení a interaktivní přístupy.
V rámci letních prázdnin uspořádala knihovna dne 9. srpna 2024 jednodenní venkovní hru s názvem Redaktorem v muminím světě, která byla věnována 110. výročí narození spisovatelky Tove Jansson. Akce probíhala v parku Stromovka, který se na jeden den proměnil v údolí muminků. Program byl zaměřen na děti od předškolního věku do 15 let a zahrnoval dopolední část pro nejmenší účastníky a odpolední část pro starší děti.
Ve středu 25. září si dvacet zájemců vyslechlo přednášku „Kyberbezpečnost a nástrahy internetu“, kterou vedl programátor Mgr. Zbyněk Buřival. Přednáška měla za cíl reagovat na rostoucí počet kybernetických podvodů v Kraji Vysočina a nabídnout praktické rady, jak se proti těmto hrozbám účinně bránit.
Beseda „Umělá inteligence“ (ve středu 13.11.2024) byla určena laické veřejnosti a vedena programátorem Tomášem Kuzinem. Program nabídl základní přehled klíčových pojmů spojených s umělou inteligencí (též AI), jejím vývojem a historií.
V rámci realizace projektu byla uspořádána série přednášek s názvem „Gender v médiích a knížkách“, které vedla absolventka oboru genderová studia Mgr. Veronika Martinů. Cílem této aktivity bylo zvýšit povědomí o genderových stereotypech a předsudcích prezentovaných v médiích a literatuře a podpořit kritické myšlení.
K tomuto tématu knihovna také přidala setkání se sazečkou Pavlou Hernandezovou z nakladatelství Host, která představila své povolání a hovořila o sazbě a vzniku knihy. Akce se uskutečnila 3. května 2024 a byla určena studentům střední školy (23 zúčastněných).
Workshop „Virtuální realita v knihovně“ byl realizován jako celodenní program určený především rodinám s dětmi. Probíhal jako prázdninový pořad v knihovně ve středu 30.10.
Přinese využití umělé inteligence (AI) v literatuře více užitku nebo bude zdrojem konflitků a podvodů?
Myslím, že užití AI v literatuře je přínosem. | |
51 % | |
Myslím, že užití AI v literatuře je špatné. | |
49 % |
Celkem hlasů: 1 749